Thursday, July 11, 2019

Percutian Keluarga ke Seoul [Hello Kitty Museum & Namdaemun Market] (Day 2- Part II)

Bismillahirrahmanirrahim 


[30 APRIL 2019 - 6 MEI 2019, SEOUL KOREA] 
Entri berkaitan:  

Hai bertemu lagi kita di dalam episod II dalam drama pendek Percutian Keluarga ke Seoul..haha. Punyelah banyak nak cerita, maka terpaksalah sis buat separate entry untuk aktiviti hari kedua di sana. So, seperti yang sis janjikan pada entry yang lepas, sis akan kongsikan pengalaman dan gambar-gambar melawat HK Musem yang menjadi salah satu tarikan pelancong di N Seoul Tower.

TIKET MASUK

Harga tiket untuk masuk ke HK Museum yang sis beli melalui website KK Day ialah RM38 satu kepala manakala tiket masuk ke Observatory Deck ialah RM19 sekepala. Sis dan anak-anak beli untuk kedua-duanya, so total semua ialah RM57 sekepala. Mahal juga kan? Tapi since currency kita memang rendah berbanding Korean Won maka kenalah pejam mata. Kalau convert, semuanya rasa mahel!


Mamasu dan Paksu tak join kami masuk ke HK sebab depa dua dah lanjut usia dan tak lagi berminat dengan Hello Kitty. πŸ˜œπŸ˜πŸ˜„  Kami masuk ke sini around jam 2 petang kot. Sis pun dah ingat-ingat lupa.

Mula-mula masuk sis dah rasa macam krik krik je, sunyi weh takde orang. Arissa pulak macam tak excited ja. Dia lagi tertarik dengan souvenirs shop yang menjual pelbagai barangan cenderahati Hello Kitty di situ. Asyik cakap nak beli itu nak beli ini. Pokai mak.


HK MUSEUM TOUR

So mamas and papas, jomlah sis bawa you all tour dalam HK Museum...layan gambar.

 Seksyen pertama yang kita akan jumpa as soon as we enter this place
 Kerusi, meja makan, semua ada ciri-ciri HK

 Adik ligat buat tour dalam ni. 😝



Masa di pintu masuk, setiap pelawat akan diberikan satu kertas atau borang kot, yang mana ada 6 petak kosong yang kita perlu check in dan cop setiap kali melawat setiap seksyen di dalam muzium ini. Setelah kita cop semua petak tersebut, kita akan diberi cenderahati semasa keluar. Dapat badge kecik yang ada tulisan HK. Actually kami pun tak cop semua tempat yang ada dalam kertas tu sebab terlepas pandang tapi dorang bagi je jugak souvenir.


Takde ke food kat sini yang i boleh makan?

 Mula-mula kakak & adik ingat tu makanan betul...kemain nak ambik

 Bertepuk tepuk tangan, bertepuk jangan segan...

 Naaaakkkk

 Ish tak sampai pulak



Basically muzium ni sempit je, korang boleh spend around 10-15 minutes only for a quick visits to every sections at this space. Kalau setakat nak bergambar, 10-15 minit pun dah memadai. Memandangkan anak-anak sis pun dah penat dan lapar masa masuk kat sini, kitorang memang masuk sekejap saja, bergambar kenangan dan terus keluar.


 Katil HK. Abah pun tumpang baring 



Sayang, cepatnya kamu besar. If one day you happen to read this, please always know that ibu & abah loves you with all our hearts. We will sacrifice everything for your future sake. You both are the person that we will take the bullet for. Semoga Allah beri kejayaan kepada kamu di dunia dan di akhirat.
So are you, my son.
Yours truly

 



Hello there, have you see my parent?

 
So here is the last section of the museum. 
Once you say goodbye, you cannot go inside again unless you wanna buy another ticket.


Selepas keluar dari sini, kami bercadang untuk naik ke Observatory Deck sebentar (ikutkan hati dah penat tapi sebab tiket dah beli) tapi bila masuk dalam, tengok queue panjang kami tak jadi naik. Adik pulak berak 😏 perut pun dah mula berkeroncong.

 Mamasu n Paksu bergambar di OD

 View dari dalam toilet pun super cantik. Sangat sesuai dengan orang yang ada masalah sembelit. 😜😜😜

Lebih kurang jam 4 petang kami meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya.

Makan aiskrim dulu

 Jom turun dan cari tempat nak makan. Lapaq gila dah ni.

 Makan dulu...


Buka bekal kat sini. Thanks to Tupperware memudahkan sis bawak foods tanpa risau tumpah ke ape. Nasik sis masak bubuh dalam ziplock bag je sebab tak muat Tupperware. Pinggan pakai yang pakai buang. Bawak handwash dan tisu basah. 


Selesai makan, kami bergilir-gilir jaga anak untuk solat jamak. Bawaklah telekung travel supaya senang untuk bersolat di mana saja. Kami solat kat open are berdekatan tempat makan ni juga, di tepi bangunan yang tak ramai orang lalu lalang. Ambik wudhuk di tandas berdekatan. As we all know tandas di kebanyakan negara luar memang takde paip air kan dalam toilet dia, so agak mencabarlah nak basuh kaki sebab paip hanya ada di sinki. Jadi sentiasalah bawa botol mineral kosong untuk mudahkan proses berwudhuk dan berinstinjak. Elakkan angkat kaki basuh dalam sinki kalau taknak kena marah/ kena jeling.


Pakaikan cap dekat adik. Masa ni windy dan sejuk gila sebab hari dah nak menjelang senja. Tambah-tambah lepas kena air wudhuk...ya rabbi sejuk hoi.

Adik, masa ni umur adik baru 1 tahun 9 bulan. Comel adik tidur. hee


Walau di mana pun kita berada, tiada alasan untuk kita mengabaikan solat. Solatlah di mana sahaja kerana Allah itu Maha Melihat dan kita pula cuma seorang hamba. Banyakkan berdoa supaya Allah sentiasa menjaga dan memelihara kita. Malah, sejak berada di Malaysia lagi selitkan dalam doa supaya Allah permudahkan perjalanan kita dan jauhkan dari apa-apa musibah. 

Bila mengembara jauh di negeri orang, kita tiada siapa-siapa melainkan sesama kita dan yang paling utama, kita cuma bergantung kepada ALLAH yang Maha Kuasa. Tiadalah sebaik-baik pelindung melainkan Allah. Allah telah beri rezeki dan kudrat untuk kita mengembara jauh, mengenali ciptaanNya yang indah yang tidak pernah kita saksikan sebelum ini, maka ucapkanlah syukur dengan mentaati perintahNya tanpa lalai. Jika kita boleh sampai sejauh ini, malulah pada Allah kiranya solat 4 rakaat tak dapat kita tunaikan hanya kerana kita 'sibuk' mengembara. Sis bukan ustazah cuma sis berkongsi sedikit pengalaman merantau dan peri pentingnya menjaga solat walau di mana pun kita berpijak.

QUICK VISIT TO NAMDAEMUN MARKET 

Usai menunaikan solat dan mengisi perut dengan lauk Malaysiaku tercinta hehe, memandangkan hari masih awal, kami terus ke Namdaemun Market. Jalan kaki je sebab dah dekat. Masa tu jam 5 lebih rasanya tapi sis pernah terbaca perkongsian sahabat yang lain, katanya ada night market sekitar Namdaemun. 


Sampai dah Namdaemun Market 😌

 

 

Kat sini memang banyak kedai-kedai kecik yang menjual pelbagai barangan seperti pakaian, cenderahati, kosmetik dan lain-lain. Masa ni dah lewat so tak banyak kedai yang bukak. Pasar Namdaemun yang bertingkat-tingkat tu pun dah tutup selepas pukul 6. Kebanyakan barangan yang dijual semuanya Korean Made, harganya boleh tahan jugaklah. Ada barang yang murah, ada yang sederhana dan ada jugak yang mahal.



 Kaka ju seyo?

  

Halangan utama untuk membeli belah di sini ialah masalah duit opsss bahasa. Kebanyakan peniaga adalah golongan berusia, dorang memang tak tahu langsung bahasa Inggeris. Tapi yang muda pun sama, kebanyakan yang kami jumpa memang boleh dikatakan langsung tidak faham bahasa inggeris.

 Kedai barangan kosmetik.  
Of courselah sis tak beli kat sini sebab sis tunggu nak pegi sorga kosmetik di Myeong dong. πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

 Kalau baju dewasa, sis tengok macam old fashion lah.
Tapi yang sis perasan, fesyen baju dorang ni sopan dan besar-besar, bukan jenis body hugging. πŸ‘

 Ahjumma bagi coklat kat Arissa. Dorang cukup excited tengok budak-budak.

Singgah dulu makan shawarma

 KRW 10,000 satu

Mengenyangkan. Rasa dia sis bagi 6.5/10. Sis lagi suka kalau sos banyak.

 Amboi laki sis seronok ye. Nanti kita mai lagi sini...heheheh 😜😜😜

 Kedai cenderahati. Sis beli 3 set sudu dan garfu kat sini untuk mak & mil.

 Onz kan. Kotak merah ekslusif gituh

 Ada 10 set spoon and fork. RM75 for one set


Setiapnya tertulis KOREA.

Selesai membeli belah, kami balik naik teksi ke terus apartment. Dah tak larat nak menapak ke stesen subway. Tambang teksi murah je. Bab ni nanti sis cerita secara lebih terperinci di entri yang lain ya.

Ok rasanya kaki sis pun dah lenguh berjalan, jari dah lenguh menaip, sampai di sini saja perkongsian cerita untuk hari kedua. Kita sambung nanti entry hari ketiga. Daaaa...


Gyeongbokgung Palace - Day 5