Tuesday, September 4, 2012

...of our miscellaneous wedding research

Bismillahirrahmanirrahim

Minggu ni yuyu 'demam', demam as in poning buat research untuk wedding preps. Mula-mula fikir pasal weding outfit, lepas tu eh terfikir pulak all together I have to prepare for 3 events ! (lap peluhh) i.e nikah/reception/bertandang. Untuk bertandang not so much hassle sebab kena fikir baju je yang penting.

By the way, the more research I did, the more pening I became! Mana tak nye...choices out there are too beautiful to be missed. Banyak yang memukau mata cuma yang tinggal nak kena pikir bajet kan... I am a type of person yang senang nak ubah fikiran kalau jumpa contoh yang cantik menarik. Macamana ni?

Progress so far?

1. DESIGN - I have about 20 designs of wedding dresses in my folder. So far masih belum decide nak buat design mana. Kalau ade designer senang cerita boleh terus consult kan? B2B on budget macam I kenalah perah otak sendiri, carik kain sendiri then pegi je jumpe tailor mintak jahitkan. phew. Out of all dresses yang yuyu pilih, takde satu yang yuyu boleh terus tunjuk pd designer sebab I love bits of A dress, bits of B dress and bits of C dress..need to modify the design here and there. BTW, yuyu nak tunjuk jugak few; 

Love the ribbon positioned at the back.
Transform kepada chiffon dress tutup aurat. 
The upper part guna lace, the lower part plain chiffon, ok tak?

Ari WC.
If I add ribbon dekat pinggang lawa tak? Upper part taknak banyak perincian sebab tudung nanti akan cover all those so kena banyakkan perincian bahagian lain.

Suke yg ni jugak tapi takut nampak kurus sangat kalau I pakai this one..
So I opt for dresses yang kembang2 sikit.

Love. But if I were to change the colour, korang rasa warna ape cantik?
I love the groom's suit mucho. cc IJI.

French lace?

2. NIKAH - As im wishing to add traditional element in one of our majlis, yuyu rasa macam nak pakai songket putih benang silver untuk majlis nikah. the same goes to iji, buat baju melayu kaler putih. Kalau boleh nak buat kurung pahang je. Ok tak you all rasa? Actually we all dah beli kain untuk buat baju nikah peach colour tapi rasa macam nak ubah plan...kain tu kami akan guna untuk buat baju bertandang. hihi iji jangan marahhh!

Nice tak?


3. COLOUR - sampai saat ni masih tak dapat nak decide colour untuk baju kawen. I mean reception dress. Mula-mula nak buat warna putih tapi I think I don't look good in white, so I tukar nikah pakai putih. I love soft blue tapi sebab takut nanti lebih kurang sama dengan warna masa tunang, I changed my mind again. As of now, I want to consider pastel / soft colours untuk majlis resepsi. These are among the colours yg I suke:

Perfection.

Blue - tapi I nak lagi soft

Creme

4. PHOTOGRAPHER: I dah mintak quotation from several local photoG esp yang dekat dengan area kampung I lah. Ramai photoG yang I suke mostly area KL, so I need to bear the cost of lodging and transportation...lari bajet. Need to re-consider this. Will do separate entry, later insyaAllah.

5. WEDDING CARDS - yang ni I tak berapa pening sangat sebab I memang nak cari kad bajet so boleh terus zaasss ke segmen KAD EKONOMI. hehehe. Tak nak lebih dari 60 sen ok. Kedek sangat kaaann? Takpelah kad tak cantik takkan mengganggu kecantikan pengantin kan? ;p I pilih yang simple dan biasa je, contoh;

3 posen. Warna kad kena ikut tema majlis ke?

Poskad : 45 sen. To 
B2B yang ade contact tempat untuk tempah wedding cards murah tapi best please PM yuyu...

6. DAIS - Tak lupa juga mengintai-gintai dais kesukaan. Untuk dais, yuyu suka kaler putih or creme memandangkan wedding outfit nanti ada kaler. Pendapat I, kalau baju putih dipadankan dengan pelamin putih memang nampak lovely cuma im afraid kurang menarik dalam gambar sebab subjek tak berapa  'timbul'.  These are among those of my choices; 







Lawa sangat-sangat.

That is what I had done so far. Fuhh letihnye nak pilih. Ni belum bab keluar duit lagi ye.

Kadang- kadang yuyu fikir....tak payah nak pening sangat la pilih...sebabnye
"No matter how many choices we had, the final decision must go back to ringgit and cents, how much do you want to spent?"
tapi hati kecil lagi menjawab: tak kesahla bajet berapa, we want the best for the big day within our own budget

Ok nak sambung research dulu! daaa

Till Our Next Date Lovesss,
YUYU.

-Sang Hati Semakin Sarat Dengan Cinta-

Gyeongbokgung Palace - Day 5