Thursday, February 20, 2014

#Wedding Review: DIY Hantaran


Bismillahirrahmanirrahim


For previous reviews, you may click the following links:

_________________________________________________________________________________

Hantaran kami 7 berbalas 9. Mula-mula cadang nak tempah je, tapi mahal. Kalau yang murah, tak berapa cantik pulak. Jadi saya decide untuk DIY je untuk jimat. Kalau habis duit pun buat sendiri kita puas hati. During that time, persiapan hantaran dah last minute tapi alhamdulillah, saya senang nak ke Nilai 3 sebab saya ulang alik kerja dari Putrajaya-Seremban setiap hari. Balik kerja je saya stop kat Nilai 3 beli barang hantaran.


Saya terjah je kedai-kedai kat Nilai 3 without any ideas or concept. Tak pikir pun nak konsep atau warna macamana, janji warna hantaran kedua-dua belah pihak berbeza dah cukup. Janji siap! Letih la kawen ni nak pikio semua benda dengan teliti. Dari bab pelamin, hantaran, baju, doorgift, deko bilik pengantin hingga ke bab kad jemputan SEMUANYA saya decide dan uruskan sendiri. Family saya jauh di Besut, saya cuma boleh berbincang melalui telefon. Cuma bab lembu kambing, makan tetamu dan khemas semuanya family uruskan.


Memang tak dinafikan bekerja dekat capital city of KL/Seremban/Putrajaya dan stay dekat Putrajaya waktu tu menyenangkan semua proses persiapan walimah saya. Yelah, kalau kat kampung susah nak cari designer, nak beli kain, doorgift dan sebagainya. Lokasi memang banyak memudahkan saya, menjimatkan wang dan masa.



Hantaran saya cuma biasa-biasa je. Hajat besar nak guna fresh flowers tapi masalah untuk dapatkan fresh flowers pulak. Kalau bawak balik dari KL, mesti dah layu sementara nak tunggu majlis berlansung. 

Then, I made up my mind I must DIY my hantaran. Seingat saya kos untuk DIY hantaran ni tak lebih RM400 untuk 7 dulang. Saya beli semua aksesori, dulang dan bunga dekat satu kedai tu je. Maafffff saya lupa nama kedai! Saya cuma tengok deko yang kedai tu dah buat siap-siap dan saya pilih untuk copy ideacuma saya tukar warna bunga. Kedai kat situ tak bagi kita tangkap gambar tau, tapi kalau kita beli barang-barang hantaran dari kedai dia, haaa boleh tangkap gambar dan sales assistant siap bagi tutorial free macamana nak buat. Dia cakap kalau tak pandai buat boleh datang kedai lagi dia tunjukkan. So nice!


Maaf saya tak ambil gambar steps by steps. Masa buat hantaran ni bulan puasa. Balik terawih saya buat satu. Lama-lama siap :) Saya bawak balik dulang yang dah siap ke kampung, barang-barang hantaran semua deko masa kat kampung. Lipat-lipat je pun...hehe

Saya guna polisterin + kain organza + roses fabric roll untuk balut kesemua polisterin.


Polisterin ni digunakan sebagai tapak dulang. Korang cakap je nak buat berapa dulang, SA kedai akan bagitahu berapa meter yang korang perlu beli .Tak membazir. Jangan segan nak bertanya ye. Btw, macam biasa korang boleh lekatkan bendalah ni semua guna gam pistol.



Riben ni saya DIY.


Beli kertas dan organza dekat kedai tu jugak dan SA ajarkan macamana nak DIY.Better jangan beli yang dah siap, mahal. Senang je nak buat ni. Saya gunakan riben ni untuk hiasan, bunga-bunga saya lekatkan pada riben ni je. Tapi bila dah lekat bunga, riben ni tak nampak sangat pun, tersembunyi dalam taman. hihi.



Close up. Walaupun tak seberapa, happy & totally satisfied dengan hasil tangan sendiri.

Bila dah siap balut semua tapak polisterin, silakan lekat dulang hantaran pada tapak polisterin guna gam pistol, dia takkan tercabut dah. Cara nak lekat tu terpulang la nak pusing angle berapa darjah. Saya susun bucu berlawan bucu. Yang ni terpulang pada kreativiti masing-masing. Then bila dah lekat tu boleh start pasang-pasang bunga guna gam pistol. Pandai-pandai lah yang ni korang deko ikut citarasa masing-masing. 

Hasil DIY sepanjang fasting month 2013...memori.

Kek tempah siap dari Secret Recipe. Untuk kek tak perlu pakai dulang cuma tapak polisterin, jadi dulang beli 6 je dah cukup.

Saya lekat bunga one side je supaya tak crowded. Untuk nampak cantik dan hidup, invest sikit beli bunga mahal ye, baru cantik. Jangan lupa beli dedaunan sikit, rantai pearls tu ke...sebagai penaik seri. Takpe bila dah pergi kedai tu taulah korang nak beli ape. Overall saya berpuashati dengan hasil DIY ni even tak segah mana..akhirnya berjayalah siap jugak. Settle bab hantaran ni rasa terangkat beban atas kepala!


Feeling la ni atur atas katil...masa ni tak siap deko lagi. Few days before our big day.
Gambar penuh belum ambik dengan OP. OP dah call aku plak yang lambat...hihi.


Till then, itu saje perkongsian harap bermanfaat. Nak review ape lagi?
Pelamin?  Cepat request tengah rajin ni! haha


Gyeongbokgung Palace - Day 5