Wednesday, February 19, 2014

#Wedding Review: The Doorgifts


Bismillahirrahmanirrahim

I'm in a happy mood, lagi 7 hari nak jumpa suami tersayang. Bila happy rajinlah nak buat #weddingreview ...because every steps to our wedding, reminds me of him. Here it is!

For previous reviews, you may click here:

_______________________________________________________________________________


Semua B2B mesti pening kan pikir pasal doorgift ni. Unlike candy buffet and stuff, for this part, everyone got no exception. Mesti ada. Doorgift adalah salah satu perkara wajib dan terpenting dalam majlis perkahwinan. Memang tiada sebarang undang-undang adat yang menetapkan doorgift mestilah berharga sekian sekian...Prinsipnya ringkas, tuan rumah elok pastikan tetamu tak pulang dengan tangan kosong. Kalau zaman dulu-dulu, orang bagi telur rebus, sekarang pilihan doorgift sangat pelbagai. Gula-gula, sampul tangan, mug kecik, tuala muka, cupcakes, bahulu dan sebagainya, pun boleh dijadikan doorgift. Semuanya terpulang kepada bajet masing-masing.

My mini sejadah, corak campur-campur...baru meriah :)


Saya rasa tak rugi untuk keluarkan bajet yang besar untuk doorgift sebagai menghargai tetamu-tetamu yang hadir. Jadi saya memang ketepikan sejumlah wang untuk tujuan doorgift sahaja. Saya memilih mini sejadah sebagai cenderahati untuk semua tetamu, VIP ke tak, semua dapat sama. Idea mini sejadah ni saya dapat sebab memang dari awal, saya ingin dapatkan doorgift yang tetamu saya boleh guna dan manfaatkan. Kiranya lepas habis majlis, cenderahati ni takkan habis terus unlike buah tangan yang edible. Boleh simpan sebagai kenangan.



Untuk dekonya, saya DIY saja. Saya beli mini sejadah ni dekat Nilai 3. Harganya seingat saya, RM4.10 untuk setiap helai. Sebelum ke Nilai 3 saya ada survey harga dekat bazar-bazar di Jalan Masjid India, tap mahal! Beza sangat harganya. Mini sejadah ni ada banyak jenis, saya pilih yang kualiti elok, imported from Turkey. Tebal dan bulunya bukan jenis yang mudah tercabut. Cantik tapi berpatutan.

Riben saya beli in packets dekat Syarikat Bunga Reben KL. 
Kenapa nama kedai dia syarikat eh? Kekok plak...hihi. 

Everyday sampai je rumah, sambung mereben..

Pada saya, sejadah ni cantik. Jadi saya decide untuk bagi sejadah without paper bag or something. Gulung2 dan cuma ribenkan, they are cute and handy. Tetamu semua kan bawak handbag, senang je letak dalam handbag..pegang kat tangan pun boleh. Jimat, dah tak perlu tambah bajet lagi untuk beli paperbag. 


Saya rasa tak perlulah saya tunjukkan langkah-langkah nak gulung dan ikat ni. Semua orang dah tau hehe. Saya cuma sumbang idea, kalau berkenan dan sesuai dengan bajet, bolehlah buat doorgift mini sejadah ni. Setiap kali tetamu kita guna untuk solat, insyaAllah kita pun akan dapat pahalanya. Tapi kalau tak beli sejadah pun, bagilah apa-apa saja ikut kemampuan sendiri, janji ikhlas :)

 Selain mini sejadah, korang pun boleh bagi pashmina. Cantik kan, kami ikat riben camni je, tak perlu paper bag.Pashmina ni doorgift masa abang saya kawen dulu..

Kos pashmina pun lebih kurang dengan mini sejadah. The choice is in your hands!


Saya percaya jika mampu, setiap dari kita berhasrat nak bagi doorgift yang best-best untuk guests. Tapi ingat, jangan sampai stress diri dan berhutang berlebihan. Buat berpada-pada ikut kemampuan kita ye. Bagi apa-apa pun ok asalkan kita ikhlas.


Till then, insyaAllah mood baik n rajin kite review lagi ye, sampai selesai semua.
Review hantaran pun ok kan? Tu pun saya DIY. 
InsyaAllah soon :)

Gyeongbokgung Palace - Day 5